- Legg litt sjel i designet ditt, personaliser det, gjør det til ditt.
- Skriv godt innhold. Jeg prøver så godt jeg kan med å skrive godt innhold. Håper mine lesere synes det. Godt innhold gir ofte flere lesere.
- Noen ting du bør fokusere på når du endelig har fått en ny leser er å få leseren til å lese flere poster. Jeg bruker WordPress Related Posts genialt innstikk. Dette gjør at lesere ser poster som er relevante til posten de nettopp har lest.
- Content is KING. Mye innhold med høy standard er viktig. Lag en kategori med dine beste poster. Reklamer for disse i sosiale medier (facebook, twitter, nettby). Registrer deg på blogglisten/bloggurat/bloggarkivet. Du får mye trafikk fra slike nettsteder og.
- Finn noen bloggere du liker som skriver om noe av det samme som deg. lenk ofte til de. Det er viktig. Lenk til poster de skriver. da får du pingback, og det teller mye! da får du kanskje lenke til deg fra deres side.
- Omtaler du folk i et innlegg så lenk til de. Jeg vil si at det er uhøflig å ikke lenke til personer du omtaler.
- Hvis du kan endre lenkene til dine innlegg så vil jeg anbefale deg å bruke så korte lenker som mulig. WordPress har en del forskjellige oppsett. Jeg liker ikke slike lenker særlig godt: http://www.domene.no/2009/09/14/post-tittel/ , lenker som dette http://www.domene.no/post-tittel/ synes jeg personlig er bedre. Jeg synes det ser bedre ut rett og slett.
- Lenk til relevante poster på din blogg. Under punkt 2 lenket jeg «skrive godt innhold» fordi det har noe med punktet å gjøre. Dette gir trafikk til innlegg som ikke lengre ligger på forsiden. «Her kan du finne ut mere om iPhone» IKKE lenk ordet HER, men lenk ordet iphone eller hele setningen.
- Bruk normal folkeskikk.
- Svar på kommentarer du får!
- Skriv hvem som har tatt bildene dere bruker! Bloggskikk er viktig.
bloggskikk
Årsrapport 2009: Hva skjedde på bloggen
Året 2009 skrev jeg 209 bloggposter. Dette synes jeg er ganske greit antall. Det kunne vært flere men det kunne og vært færre. Jeg er fornøyd.
Nå vil jeg gi litt informasjon om året generelt.
Begynner med å ta hver måed for seg.
Januar begynte med en nedtur. Jeg synes at Jesus var fjern og lurte på hvor han var. Oppdaget en veldig dyktig pianist, David Sides.
Februar lurte jeg på hvor du er i livet ditt, touchet innom abortspørsmålet, delte at jeg skulle til Colombia og til New York og lurte på om du blogger.
Mars var jeg i Colombia, kom hjem og skrev en ganske detaljert reiserapport, tok bilder av årets første blomster, lagde min føste videoblogg om naboklagen.
April var måneden naboklagene fortsatte, Politiet ringte!, jeg holdt på å anmelde naboen for trakassering, fant en morsom video om noen selvlysende folk, skrev om bloggskikk og kom på NRK i beste sendetid i programmet 330 svadronen.
I Mai tilegnet jeg meg ny kunnskap, hadde min mest produktive dag, Rybak vant Melodi Grand Prix for de som ikke viste det.
Juni skrev jeg litt om Kongen, Kjersti og Bjørnar giftet seg! Jeg var på pressevisningen til Upperdog under Bloggcamp, skrev en artikkel for Fædrelandsvennen om Skjærgårds.
Juli dekket jeg Skjærgårds for Fædrelandsvennen, intervjuet hovedartist Paul Colman på Skjærgårds skrev 11 tips for å bli en bedre blogger reiste på UL – ungLandsmøte og fant ut at Æ hatår å pakke!
August ble det tid til en liten oppsummering av UL ’09, lurte jeg på om du har på deg en maske, havnet på 12 plass på blogglisten lurte på når ble sex en menneskerett?, skrev 21 bloggtips.
September ble det hyttekjøp, tok bilde av rommet mitt, beviste at jeg kan bake, Scrabble er et kult spill, kjøpte meg sykkel og vant en kul film med Lego.
Oktober var jeg i Triggermag, besøkte Arne Christian på Ås, skrev litt om hvordan jeg opplever migrene, og reiste til Trondheim for første gang.
November lurte jeg på når du sist oppmuntret noen, endret hovedadressen fra UDYR.com til leisegang.no, jeg fikk ny jobb, Jesus holder deg oppe når du ikke orker.
Desember lurte jeg på hva du mener om advent og hva du mener om banning, fant en nydelig sang, var på riksdekkende radio NRK P1, her er innlegget jeg leste på radio, Jesus hadde bursdag og jeg feiret nyttårsaften med venner her hjemme.
De 10 mest leste postene i 2009 var:
- Tidenes bursdagsfeiring
- Blogger du?
- Reiserapport: Colombia & New York
- Colombia & New York here I come!
- Fin sang av Taylor Swift
- Bloggskikk, hotlinking og kommentarer
- Har du på deg en maske?
- Naboklage
- Pølsebrød
- Melodi Grand Prix
Mest kommenterte bloggposter 2009:
- Blogger du? (90)
- Har du på deg en maske? (32)
- Naboklage (20)
- Banner du mye? (14)
- Reiserapport: Colombia & New York (11)
- Bloggskikk, hotlinking og kommentarer (11)
- Når ble sex en menneskerett? (11)
- BARTEBYEN! here i come! (11)
- Pølsebrød (10)
- Hvor er Jesus? (9)
Noen tips til hva jeg kan gjøre og skrive om på bloggen i 2010?
Stikkord
11 tips for å bli en bedre blogger
Jeg kom over dette inlegget på bloggen hos Daniel Landsverk og jeg tenkte at jeg skulle takke han for skryt av bloggen min og at han finner bloggen min inspirerende.
Han er utrolig god på blogging, både når det kommer til skriftlig innhold og design.
-Daniel Landsverk om min blogg
Takk for skryt!
Jeg har som kanskje noen har skjønt kronisk design dilla. Jeg endrer hele tiden litt småting som jeg er misfornøyd med. Flytter på en boks legger til en pixel padding her og der, masse rart. Litt hver dag så blir resultatet bra synes jeg. Jeg ser det som positivt at man fikser alle småting som ser «galt» ut på bloggen sin.
Så over til noen tips til dere bloggere der ute!
- Legg litt sjel i designet ditt, personaliser det, gjør det til ditt.
- Skriv godt innhold. Jeg prøver så godt jeg kan med å skrive godt innhold. Håper mine lesere synes det. Godt innhold gir ofte flere lesere.
- Noen ting du bør fokusere på når du endelig har fått en ny leser er å få leseren til å lese flere poster. Jeg bruker WordPress Related Posts genialt innstikk. Dette gjør at lesere ser poster som er relevante til posten de nettopp har lest.
- Content is KING. Mye innhold med høy standard er viktig. Lag en kategori med dine beste poster. Reklamer for disse i sosiale medier (facebook, twitter, nettby). Registrer deg på blogglisten/bloggurat/bloggarkivet. Du får mye trafikk fra slike nettsteder og.
- Finn noen bloggere du liker som skriver om noe av det samme som deg. lenk ofte til de. Det er viktig. Lenk til poster de skriver. da får du pingback, og det teller mye! da får du kanskje lenke til deg fra deres side.
- Omtaler du folk i et innlegg så lenk til de. Jeg vil si at det er uhøflig å ikke lenke til personer du omtaler.
- Hvis du kan endre lenkene til dine innlegg så vil jeg anbefale deg å bruke så korte lenker som mulig. WordPress har en del forskjellige oppsett. Jeg liker ikke slike lenker særlig godt: http://www.domene.no/2009/09/14/post-tittel/ , lenker som dette http://www.domene.no/post-tittel/ synes jeg personlig er bedre. Jeg synes det ser bedre ut rett og slett.
- Lenk til relevante poster på din blogg. Under punkt 2 lenket jeg «skrive godt innhold» fordi det har noe med punktet å gjøre. Dette gir trafikk til innlegg som ikke lengre ligger på forsiden. «Her kan du finne ut mere om iPhone» IKKE lenk ordet HER, men lenk ordet iphone eller hele setningen.
- Bruk normal folkeskikk.
- Svar på kommentarer du får!
- Skriv hvem som har tatt bildene dere bruker! Bloggskikk er viktig.
Har du noen gode tips?
Stikkord
Åndsverkloven og Creative Commons
Gisle Hannemyr holdt foredrag om Åndsverkloven og Creative Commons. Dette innlegget vil sette lyspunkt på hva han sa.
Opphavsrett er en menneskerett! FNs menneskerettighetserklæring, art 27.2
- Den som skaper et åndsverk har opphavsrett til verket.
- Opphavsretten oppstår hos den eler de som yter den skapende innsats
- Ands innsatsfaktorer som penger, maskiner med mer gir ikke opphavsrett
- Flere opphavsmenn
-opphavsrett i fellesskap
Praktisk hovedregel:
- Regn med at tekst, bilder, musikk mm som man finner på nettet eller andre steder er opphavsrettslig vernet, med mindre dere har klare holdepunkter for å fastslå at det ikke er vernet.
- En del verk på nettet finnes eksplisitt lisens som regulerer kruk feks Creative Commons.
- Hotlinking er ikke god designskikk.
Det er ikke fritt fram å bruke ting man finner på nettet.
Opphavspersonens rettigheter
- Økonomiske interesser
-Enerett til eksemplarfremstilling
-Enerett til å gjøre tilgjengelig for allmenheten - Ideelle rettigheter
-Rett til navngivelse
-ikke krenkende gjengivelse
Sitatretten
- Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger.
-Gjelder ikke bare tekst, kan også være utdrag fra musikk eller filmverk, eller ustnitt fra bildeverk.
-Kan bare unntaksvis anvendes på fullstendige verk
Nettaviser og blogger gjengir hverandre ofte. Å kopiere store mengder tekst fra aviser og blogger å skrive «Det var kult» på bunnen så gjelder ikke sitatretten. Du har ikke gitt sitatet noe mere.
Retten til eget bilde.
Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
- avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
- avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
- bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
- eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
- bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.
Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.
Creative Commons
Et enkelt system som man kan finne materiell som man kan bruke.
Bilder under Creative Commons skal ha dette under seg som viser hvem som har tatt bildet og hvilken type lisens det er lisensiert under. Griffin head av Paul Keller. Tilgjengelig under CC BY 2.0 Lisens.
Hvis et bilde ikke er lisensiert som Creative Commons så skal du skrive slik:
Colourful Street av Gisle Hannemyr.
Copyright © 2006 Gisle hannemyr. Brukt med tillatelse.
Er du flik til å skrive hvem som har opphavsretten på bilder?
Stikkord
Folkeskikk 2.0 – Martin Bekkelund
Hvorfor blogger du?
De færreste vet hvorfor de egentlig blogger. De mangler et mål med bloggingen. Definer det! Det er veldig viktig hvis man ønsker å oppnå noe, dette mener Martin Bekkelund. Han har foredrag på Bloggcamp.
Når veien blir målet!
Man skal perfeksjonere seg selv. Det skal handle om troverdighet.
De fleste husker sikkert #drittunge saken. Even fikk en flåsete kommentar på en twitterpost.
Denne listen kan hjelpe deg ned folkeskikk på nettet:
- Vær hyggelig
- Vær saklig
- Etterrettelig = troverdig
Du kan ikke få alle på din side. Noen vil alltid være mot deg! Janteloven lever i beste velgående. Alle får negative kommentarer om seg. Vi må bruke energi på å bygge hverandre opp og ikke rakke ned på alle andre.
Å presentere seg som anonym er ikke bra i 2009, man skal presentere seg med navn. Du får troverdighet hvis du oppgir navnet ditt. Navnet ditt blir merkevaren ding.
Du lager en profil. Bruk noen farger, fonter, bilder som er unikt med deg. Slik at de kjenner deg igjen på kryss av alle nettsteder. Bruk korte biografier som gjør deg kjent. Gjenbruk denne profilen og bruk den over alt.
Hva har en profil med bloggetikk å gjøre. Du fremstår som profesjonell!
Produktblogging
- Gjør leseren oppmerksom på at du tjener penger på det. Hvordan vil produktblogging påvirke din troverdighet?
- Hvordan vil du håndtere en hendvendelse om å blogge om et produkt?
- Hva får jeg ut av det? Ikke la deg utnytte! Du sitter på det sterke kortet. Krev frihet til å skrive hva som helst om produktet. «Telefonen var søppel» Ikke forplikt deg til å skrive noe positivt om et produkt du ikke liker.
- Les kontrakten. Forstå den før du underskriver.
- Informer leseren. Skriv at du har fått det og at du kan skrive hva du vil om det. Hvis du blir fersket om å skrive positivt om et produkt mot betaling. Ikke selg troverdigheten din for penger.
- Takk nei til produkter du ikke vil teste!
Reklame og annonser
- Du tjener ikke så mye på annonser. Det reduserer troverdigheter.
- Det er mange av de samme reglene som med produktblogging.
- Annonser snakker på en helt spesiell måte til leserne.
Skriv heller om det som engasjerer deg! Når du er engasjert så resulterer det i flere bloggposter!
Ta kritikk – Det er lov å drite seg ut!
Privat er privat, blogg er offentlig.
- Det du legger ut på nett kan ALLE se og det er der for alltid.
- Publiserer du bilder av vennene dine eller familien din? Har du spurt de hva de synes om å bli lagt ut på bloggen din?
- Wayback machine kan du gå tilbake til å se hvordan sider så ut før.
- Andre må også stå inne for det du publiserer.
- Deling skal baseres på frivillighet.
- Del det du har! Tekst, kunnskap, bilder, film, men ikke ting du ikke har rettigheter til.
- Deling er positivt for samfunnet. Bruk Creative Commons. Det er forskjell på deling og stjeling.
- Be om tillatelse, respekter svarert du får!
Ingen er perfekte!
Bloggskikk, hotlinking og kommentarer
Bloggskikk
Noe som plager meg og Thomas for tiden er at folk har dårlig bloggskikk. Hvis man skriver om noen så synes jeg at man SKAL linke til bloggen, helst bloggposten man skriver en kommentar til. Da vil de fleste få et «ping» på sin blogg om at noen har lenket til din post. Link til en du skriver om selv om du ikke liker bloggen hans/hennes.
Tar du og “låner” et blogginnlegg, bilde eller video fra noen er det bare rett og rimelig at du linker til dem. Forøvrig les Thomas sin artikkel angående bildebruk på internett.
Hotlinking
Jeg har i det siste funnet en del bilder som jeg jeg har tatt og som er her på bloggen blitt brukt på andre blogger. De har bare kopiert adressen til bildet. Å søke på bilder via google og så kopiere adressen til bilde og så lime inn i sin teksteditor på bilde blir da å «hotlinke» til et bilde. Du stjeler da båndbredde fra andre. Jeg er IKKE for dette.
Skal man gjøre dette på en ryddig måte så skal man lagre bildet lokalt og så laste det opp på sin egen blogg. Da er det viktig å kreditere den som har tatt bildet. Tar du et bilde fra min blogg som jeg har tatt/laget så lenk til det. Jeg har ikke noe i mot at du bruker bildene, men du skal linke tilbake til min blogg.
Det kan se slik ut:
Foto: Patrick Leisegang
Jeg synes at navnet skal lenkes for da kan personen som har tatt bilde se om noen har klikket på lenken og se selv at bildet hans/hennes er brukt. Det er en ryddig måte.
Det at du fant det på google er IKKE OK som kildehenvisning. Google bare henter ut bilder fra alle andre nettsider.
Jeg vet at jeg er dårlig til å gjøre dette. Og har ikke gjort det tidligere! Det skal jeg endre på og har begynt i det små :)
Kommentarer
Når du svarer på en kommentar gjør du det på din blogg eller går du til forfatteren av kommentarer velger den øverste posten og så skriver et svar der. Det er en ganske vanlig måte å svare på kommentarer. Den er SYKT uryddig! Tråden i «diskusjonen» er svært vanskelig å følge og jeg liker i grunnen ikke å få kommentarer som ikke omhandler posten i det hele tatt. Fint om du kommenterer men hold deg til «temaet» som posten tar opp. Du kan jo lenke til din post hvis du har skrevet et eget innlegg som tar opp samme emne, men ikke bare skriv «Fin blogg. Se min blogg her www.leisegang.no» Sånne kommentarer er slik man skriver i en «gjestebok» lignende post eller side.
Har du funksjon med trådede kommentarer så bruk den for all den er verdt. Har du ikke så kan du gjøre det slik,
@patrick Synes du kan roe deg litt nå med å si hva vi skal gjøre og ikke gjøre!
Hvis du vil skrive noe til meg som ikke har noe med noen av mine poster så skriv det i min gjestebok!
Inspirasjonen for dette innlegger er i hovedsak hentet fra min frustrasjon og fra Thomas.