Folkeskikk 2.0 – Martin Bekkelund

Hvorfor blogger du?
De færreste vet hvorfor de egentlig blogger. De mangler et mål med bloggingen. Definer det! Det er veldig viktig hvis man ønsker å oppnå noe, dette mener Martin Bekkelund. Han har foredrag på Bloggcamp.

IMG_3275

Når veien blir målet!
Man skal perfeksjonere seg selv. Det skal handle om troverdighet.

De fleste husker sikkert #drittunge saken. Even fikk en flåsete kommentar på en twitterpost.

Denne listen kan hjelpe deg ned folkeskikk på nettet:

  1. Vær hyggelig
  2. Vær saklig
  3. Etterrettelig = troverdig

Du kan ikke få alle på din side. Noen vil alltid være mot deg! Janteloven lever i beste velgående. Alle får negative kommentarer om seg. Vi må bruke energi på å bygge hverandre opp og ikke rakke ned på alle andre.

Å presentere seg som anonym er ikke bra i 2009, man skal presentere seg med navn. Du får troverdighet hvis du oppgir navnet ditt. Navnet ditt blir merkevaren ding.

Du lager en profil. Bruk noen farger, fonter, bilder som er unikt med deg. Slik at de kjenner deg igjen på kryss av alle nettsteder. Bruk korte biografier som gjør deg kjent. Gjenbruk denne profilen og bruk den over alt.

Hva har en profil med bloggetikk å gjøre. Du fremstår som profesjonell!

Produktblogging

  • Gjør leseren oppmerksom på at du tjener penger på det. Hvordan vil produktblogging påvirke din troverdighet?
  • Hvordan vil du håndtere en hendvendelse om å blogge om et produkt?
  • Hva får jeg ut av det? Ikke la deg utnytte! Du sitter på det sterke kortet. Krev frihet til å skrive hva som helst om produktet. «Telefonen var søppel» Ikke forplikt deg til å skrive noe positivt om et produkt du ikke liker.
  • Les kontrakten. Forstå den før du underskriver.
  • Informer leseren. Skriv at du har fått det og at du kan skrive hva du vil om det. Hvis du blir fersket om å skrive positivt om et produkt mot betaling. Ikke selg troverdigheten din for penger.
  • Takk nei til produkter du ikke vil teste!

Reklame og annonser

  • Du tjener ikke så mye på annonser. Det reduserer troverdigheter.
  • Det er mange av de samme reglene som med produktblogging.
  • Annonser snakker på en helt spesiell måte til leserne.

Skriv heller om det som engasjerer deg! Når du er engasjert så resulterer det i flere bloggposter!

Ta kritikk – Det er lov å drite seg ut!

Privat er privat, blogg er offentlig.

  • Det du legger ut på nett kan ALLE se og det er der for alltid.
  • Publiserer du bilder av vennene dine eller familien din? Har du spurt de hva de synes om å bli lagt ut på bloggen din?
  • Wayback machine kan du gå tilbake til å se hvordan sider så ut før.
  • Andre må også stå inne for det du publiserer.
  • Deling skal baseres på frivillighet.
  • Del det du har! Tekst, kunnskap, bilder, film, men ikke ting du ikke har rettigheter til.
  • Deling er positivt for samfunnet. Bruk Creative Commons. Det er forskjell på deling og stjeling.
  • Be om tillatelse, respekter svarert du får!

Ingen er perfekte!