Bundet!

Dere kan kanskje lagt merke til at jeg har vært veldig lite aktiv når det gjelder blogging i det siste. I dag er det en uke siden jeg postet forrige innlegg. Det har seg sånn at av og til så må jeg bare ha en pause vekk fra internett. Min pause har vel egentlig vart siden forrige tirsdag.

Jeg føler at det å ha pause fra internett ikke er noe jeg liker. Og DET er skummelt. Jeg vil ikke si at jeg er avhengig av internett, men det er jeg! Og jeg liker det ikke.

Bibelen snakker litt om det å være bundet.

Abrahams ætt
Jesus sa da til de jødene som var kommet til tro på ham: «Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri.» De sa til ham: «Vi er Abrahams ætt og har aldri vært slaver for noen. Hvordan kan du da si at vi skal bli fri?» Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som gjør synd, er slave under synden. En slave blir ikke i huset for alltid, men en sønn blir der for alltid. Får Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri.» (Joh 8,31-36)

Det er ikke sundt å være bundet til noe. Spesielt ikke ting. Internett er en slik ting. Det samme er TV og mange mange andre ting. Det som du bruker veldig mye tid på som egentlig ikke er godt for deg er usunt og jeg anbefaler deg til å ta en pause fra det.

Da blir man fri!

For alt som oss binder
Og holder oss fast
Er Jesus Kristus underlagt

Det er helt sant. ALT er underlagt Jesus, derfor har han all makt over himmel og jord. Dette gjør at gjennom han så er vi ikke bundet av våre feil og mangler og det som vi er bundet til. Det er fantastisk.

Det er bare synd som kan binde oss og ta fra oss friheten. Den værste formen for ufrihet er å være bundet i synd. Den som gjør synd er en tjener for syndet, dette sier Jesus. Vi er da syndens treller.

Vi som er bundet av syndens makt og ikke blir løst fra den skal dele samme skjebne som synden. Nemblig døden. Heldigvis har vi fått en utvei, nemlig be om tilgivelse.

Har du kjempet for friheten så tror jeg ikke du er virkelig fri. Det er bare Sannheten som frigjør oss helt. Og det er bare Jesus som er Sannheten. Derfor er det og bare Jesus som kan gjøre oss virkelig fri. Så å velge sannheten så blir vi frie fra syndens lenker. Jesus er ekte, genuin og den virkelige friheten som ingen annen makt kan ta fra oss. Er vi I JESUS så er vi fri!

Jesus er frihetens konge

Er du bundet av noe og kan du gjøre noe med det?

 

Løsningen på alle problemer!

http://www.flickr.com/photos/danielygo/1335050356/

http://www.flickr.com/photos/danielygo/1335050356/

Har du følt at du noen gang har mistet litt av deg selv? Kanskje ikke å mye, men litt og litt til du plutselig ikke kjenner deg selv igjen? Jeg har gjort det og det er ikke noen god følelse.

Jeg hadde for noen år siden en ganske kjedelig tid. En tid hvor jeg mistet gleden på livet, puttet på en maske for mine venner. En tid som jeg ikke var noe jeg egentlig liker å snakke om. En tid som Jesus var skikkelig dust til tider.

Jeg hadde en søvnforstyrrelse. Enkelt og greit, men hva vil egentlig det si? Det vil si at kroppen ikke fungerer normalt. Den vil kanskje ikke sove når du sier den skal sove. stå opp klokka 7 og legge seg klokka 23 går ikke. Jeg hadde det litt slik. Jeg kunne være oppe i 2 dager uten å sove. Så kollapset jeg gjerne på sofaen og sov i et par timer for så å være oppe lenge igjen.

Dette gjør noe med deg som person. Du blir sliten, slapp, utslitt på en måte som ikke kan forklares hvis man ikke har opplevd det.

Når andre tar deg for å være slapp og ha dårlig selvdisiplin fordi du ikke klarer å legge deg klokka 23 og å stå opp klokka 7. Ja jeg kan nå si at det går ikke på disiplin. Selvfølgelig litt, men hovedsaklig så kan man skylde på kroppen.

Jeg gikk å surret i et par måneder slik. Det var kjedelig. Av og til sov jeg mer enn jeg var våken og hadde veldig rare søvnmønster.

Når du har det slik og blir sett på som slapp så er det faktisk veldig sårende. Det er ikke bare bare å si at det ikke er sin egen feil. Det er faktisk veldig kjedelig å være så trøtt at man griner fordi man vil sove men kroppen sier noe annet. Det samme er det når kroppen bare vil sove.

Når alt man tenker på er søvn så er det ikke gøy. Hvorfor skal alt dreie seg omkring noe så kjedelig som søvn. Jeg så liksom ikke noe ende på problemene. Det var drit kjedelig og jeg unner ingen det. Jeg følte Jesus var borte. Eller han er jo alltid der, men han føltes fjern ut.

Jeg mistet meg selv i dette. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg gikk på sovemedisiner. Det er ikke gøy. Spesielt hvis man ikke får sove med de og de får hele kroppen til å føles rar ut. Det ble liksom ikke godt å sove med det. Jeg våknet av og til lite uthvilt etter 12 timers søvn.

http://www.flickr.com/photos/driki/294676273/

I løpet av sommeren så ble jeg kvitt problemet. Takk og lov. jeg var heldig. Veldig. Jeg har fortsatt til tider store problemer med å sove, men det fungerer på et vi nå. Å bli kvitt et slikt problem er som å bli født på ny.

Så over til noen gode nyheter. Jeg fant løsningen på alle problemene. Jeg fant Jesus. Eller han fant vel egentlig meg. Og vi ble gode venner igjen. Jeg vil bare anbefale at man ikke mister fokuset på Jesus i sykdommen selv om man har mye motgang. Hans kjærlighet er uten bunn, den er uendelig stor og strekker seg lenger enn vi noen gang kan forstå. Han døde for all vår synd og misgjerninger fordi han elsker oss.

Jesus gikk til de syke og trengende, de som samfunnet hadde støtt ut. Jesus helbredet de syke og gjorde godt mot alle. Han så de som ikke ble sett, han hørte de som ikke ble hørt og han åpnet øynene på de som ikke kunne se. Så mye elsker Jesus oss!

Jesus rev løs syndens lenker på oss og han løste oss fra all synd. Jesus elsker oss med en ustoppelig kjærlighet. Det var en glede for Jesus å dø for oss. Fordi han visste hvor mye det betydde. Det betyr alt. ALT.

Han ble knust til små biter. Slik at vi som har mistet litt av oss selv kan ta de bitene vi trenger for å tette hullene. Fikse sårene. Vi blir HELbrEdet igjen av Jesu kjærlighet til oss.

Jeg HATER søvnforstyrrelser, men for min del så har det gitt meg noe og. Det har gitt meg større tro på at Jesus kan fikse ALT. Jeg kan ikke bekjempe hat med å hate. Det bringer ikke noe godt. Jesus er kjærlighet. Bekjemp det onde med kjærlighet. Det er det værste det onde vet. Når hele meg er fyllt av tvil og jeg føler at det ikke er noen vei ut så må jeg bare tenke på hvor stor kjærlighet Jesus har til meg. Jesus kjærlighet er ustoppelig!

  1. Kan du kjenne deg igjen i noe av dette?
  2. Hva betyr Jesu kjærlighet for deg i praksis?
  3. Hvorfor møter vi motgang når Gud er en kjærlig gud?

Ordet er fritt!

 

Kan gratis prevensjon forhindre abort?

Vårt Land, Dagbladet, VG og sikkert alle andre medier meldte i går at gratis prevensjon halverte aborttall. Dette er jo supert, men det er jo ikke akkurat en ny tanke. Gratis prevensjon er jo i utgangspunktet gratis for ungdommer fra 16-19 år. Jeg vil regne med at å utvide denne ordningen fra 16 til 24 år vil spare myndighetene for utgifter.

Det er i aldersgruppen 20 til 24 år at aborttallene har vært høyest de siste årene. Ved å tilby gratis prevensjon så har tallene blitt halvert. Det er en prøveordning i Tromsø og Hamar som har gitt disse tallene.

Hvor mye koster en abort? Det koster ett menneskeliv! Det går ikke ann å sette en pris på et menneskeliv. P-piller og annen type prevensjon er relativt billig og enkelt.

2 Mosebok 20.13
Du skal ikke slå i hjel.

Bibelen har et helt klart syn på saken synes nå jeg.

Jeremia 1.5
Før jeg formet deg i mors liv, kjente jeg deg, og før du ble født, helliget jeg deg; til profet for folkene satte jeg deg.

Til og med meds du var et foster så var du en del av Guds plan. Bibelen gir et klart utrykk for at Gud både former soss og har omsorg for oss i morsliv. Han har og tenkt ut en fremtid for oss allerede på forsterstadiet, egentlig mye før det.

Fra 1978 til 2003 ble det abortert 348 711 foster i Norge! Dette er sykt mye!

Så til deg som har tatt abort. Det er gjort og det er ikke noe du kan gjøre med akkurat aborten. MEN i forhold til Gud så kan du be om tilgivelse for det. Synd er synd, abort er ikke noe større eller mindre synd enn å baktale, kjøre for fort, stjele eller en annen synd. Når Gud tilgir deg så glemmer han synden din. Det gjør ikke at vi glemmer den.

  1. Synes du det er positivt at staten kanskje tilby prevensjon helt opp til 24 år?
  2. Hva tenker du om abort?
  3. Tror du aborttallene vil synke hvis alle opp til 35 får gratis prevensjon?
  4. Hva tror du kan senke aborttallene?
 

Bloggpost om homofili

I dag leste jeg Kristins blogg om homofili. Jeg synes at denne debatten om homofili må snart ta slutt. Bibelen sier helt klart at homofili er synd:

3.mos 22: «Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom.»

Dette sier jo sitt. Jeg må presisere at jeg IKKE er MOT homofile. Homofile er også mennesker. De har IKKE en sykdom. De har bare en legning som ikke er normal. Det er ikke mulig for to av samme kjønn få formere seg for å bringe slekten videre uten å ha inn en tredje part og da skjønner jo de fleste at et rent homofilt samfunn kun overlever 1 generasjon. Det er ren enkel logikk på nivå med en fire åring!

Kristin skriver at hun hørte en klok pike si dette på en leir:

«Jeg tror at homofili er en synd. Men også å jukse på prøver, å baksnakke, å stjele, og ingen andre synder er slik at Gud ikke kan tilgi. Hvorfor skal vi henge oss opp i akkurat denne synden?»

Her bare må jeg skyte inn med at JA homofili er SYND og JA og JUKSE på prøver er og SYND!, men det er fortsatt en forskjell på å leve i synd og å synde. ALLE er syndere men vi må skille det å leve i synd og det å synde.

Det at kristne er en homogen gruppe som fil brenne alle homofile på bålet vil jeg si at er å dra det litt langt. Det er ikke noe bedre med andre. Kristne blir også stigmatisert for å være kristne.

Nå bodde jeg i Lyngdal kanskje en av norges beste byer å være kristen i! Dette er ikke å overdrive. En liten kommune med rundt 7000 innbyggere. Hver lørdag er det samlet ca 100 ungdommer for å høre om Jesus. Det er ganske vanlig å gå i et kristen kor, gå på KRIK, gå på ungdomsmøter. Etter å ha sagt dette så er det like mange som ikke er kristne og som fester å løper fulle rundt i sentrum. Sånn tror jeg alltid det vil være.

Kristin sier at dun ble mobbet for å være den eneste i klassen som var kristen. Slik kan ikke jeg huske å ha hatt det. Og det takker jeg for. Jeg gikk på KVS Lyngdal, en kristen skole i Lyngdal der var ca 50% av alle sammen kristne og da er det ikke vanskelig å si høyt at en er kristen.

Helt til slutt etter all avsporingen vil jeg presisere som Jan Kristian skrev så bra på Ungdomslagets forum:

Vi som representerer de norske menighetene burde bli ferdig med å diskutere homofili. Jeg sier som Rick Warren sa det: «Jeg er lei av at de kristne blir stemplet som folk som hele tiden er MOT ting! Jeg vil heller at vi skal være FOR ting!» Da ser jeg for meg at vi er FOR nestekjærlighet, toleranse, bekjempelse av AIDS, bordvers på grunnskolen osv… I stedet for at vi hele tiden skal ut og si at vi er MOT praktiserende homofili og slike ting. La oss en gang for alle være klinkende klare på hva Bibelen sier og ferdig med det. Vi kan ikke la det bli sånn at de kristne jobber mer for å bekjempe homofili enn for å vinne mennesker for Jesus!

Amen, Halleluja!

Vis meg det bibelverset som sier ja til homofili… Det finnes ikke! Men det finne MANGE som er imot det! Bibelen er veldig tydelig på dette. Dette kunne jeg skrevet mye men det skal jeg ikke her. Men en ting må være klinkende klart: Gud hater homofili, men elsker homofile. ALLE mennesker har like mye verdi, uansett legning! Det er ikke DEM det er noe galt med, det er det de GJØR som er galt. Så er utfordringen gitt: Klarer vi å møte dem med respekt og kjærlighet? Klarer vi å vise dem en Jesus som er viktigere enn legningen deres og som er verdt å følge? Husk at vi alle er syndere, men synden må vi jobbe mot!

Dette begynte egentlig som en kommentar på Kristins kommentar/innlegg til Børges siste innlegg.