Kjære Buster

Kjære Buster.

Takk for ett og et halvt år med deg.

Du kom til oss en dag i begynnelsen av september 2011. Du ble med på bursdagsselskap allerede første dagen. Du var ganske vilter i kroppen og beina hadde ikke den store koordinasjonen som du kom til å få. Du ble fort god venn med Selma og dere lekte og sloss i stua. Selma satt på fua og veiva med armene og du satt og skjønte ingenting.

Tiden gikk og det ble vinter, da kom det noen rare hvite greier ned fra himmelen. Du skjønte ikke helt hva det var, men det var kaldt på nesa. Ddet ble mue leking i snøen den vinteren. Vi prøvde å begrave deg i snøen, men du likte ikke å stå stille. Du har alltid likt snøen, du byksa rundt med snø opp til magen og storkoste deg.

Så kom våren og snøen stakk av. Da fikk du besøk av en annen venn Bruno, broren din. Dere kunne kave rundt på gulvet i timesvis. Dere to ble aldri slitne dere. Ut på tur i dårlig vær. Det var ikke så viktig, så lenge dere kunne løpe litt. Husarbeid ble det nok av. Vi måtte støvsuge hver dag på grunn av all pelsen dere mistet etter all kavingen.

Du var ikke glad i vann, men Bruno lærte deg å bade. Etter det har du vært gladere i vann og gjørde ikke noe av å gå gjennom en stri bekk med vann langt oppe på magen. Dere to var uatskillelige. To gode venner. Så fikk Bruno ny familie i Søgne. Han har det bra der og trives kjempegodt.

Høsten kom og du var med til Høvåg. Vi var ofte der Buster, løp og lekte og hilset på Gunnar gjorde du og. Han var ikke like glad i deg og freste mye på deg. Du likte deg der løpe i skog og mark. Hver gang vi skulle dra derfra var det et slit å få deg inn i bilen.

Du hadde dine lyder du og, spesielt hvis man knadde deg bak ørene. Da kom den gode koselyden din. Og den var det alltid koselig å høre.

Du var flink til å mase. Solfrid fikk gjennomgå hver morgen da kom du med den kalde snuten din og vekket henne. Det var jeg glad for, Solfrid ikke fullt så mye.

Du var en skikkelig kosehund. Uten sidestykke. Hadde vi besøk så kom du å la hodet ditt i fanget på den eller de som var her og krevde kos. Alltid hyggelig å få kos syntes du.

Du og Selma hadde et ritual nesten hver hveld. Dere sloss og jaget hverandre rundt i stua. Selma fikk gjennomgå mye, men det var som regel du som pep til slutt da han beit deg.

Du var alltid skeptisk til mannfolk og du kom fra et dårlig hjem. Vi håpet at mye kjærlighet ville ordne den dårlige oppveksten hos oppdretter. Desverre gikk ikke det bra Buster. Du var alltid en nærvøs hund.

Takk for disse minnene og mange mange flere. Vi er glad i deg og vil alltid huske deg. Vår første hund, Buster, den eneste hunden som kan smile. Du la hodet så fint på skrå og smilte. Takk for all kjærlighet vi fikk av deg.

Onsdag 2. januar 2012 sovnet du stille inn klokka 16:47. Sov godt. Du vil alltid leve i våre hjerter.
-Solfrid og Patrick

 

Er dette tåpelig?

Jeg satt på hytta i helgen å tenkte litt mens jeg hørte på musikk og leste. Er dette skikkelig dumt og tåpelig eller er det noe i det? Kan det virkelig være sant? Er det sånn det skal være?

Jeg kom vel egentlig fram til at, Ja det kan virke tåpelig og NEI det er ikke det.

1 Korinterbrev 1,18
For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft.

Dette er veldig bra skrevet. La du merke til at det ikke står skrevet er frelst, men det står blir frelst. Dette er ord med et evighetsperspektiv. Evig liv i himmelen sammen med Jesus. Dette verset gir håp, håp om at flere skal bli frelst, håp om at det er håp for de ufrelste.

Videre i dete kapittelet så tar Paulus(før Saulus) for seg mange ting som er veldig relevant i år 2010 også. Det står at den eneste måten til frelse er å ta i mot Jesus. Ingen kunnskal eller visdom kan gjør jobben for deg. Du kan ikke frelse deg selv. Likeså kan du heller ikke frelse noe annet menneske. Det er Gud som gjør den jobben. Takk og lov! Du skal bare hjelpe de til å snakke med Gud. Be han om å bli frelst og å få evig liv!

Jeg lurer på en ting. Vet du om noen skikkelig vellykkede folk i bibelen som var med i en lignelse? Noen som var veldig kloke eller vise mennesker? Av alle lignelser jeg kan komme på så bruker Jesus de fattige, dumme, svake, syke, upopulære og de blinde. De blinde fikk virkelig gjennomgå i bibelen. De er i mange lignelser. Det tror jeg er fordi de hadde tro uten å kunne se. De baserte seg ikke på noen rent fysiske ting, men trodde på Jesus selv om de ikke kunne se han.

Johannes 11, 41-44
«Far, jeg takker deg fordi du har hørt meg. Jeg vet at du alltid hører meg. Men jeg sier dette på grunn av alt folket som står omkring, så de skal tro at du har sendt meg.» Så ropte han med høy røst: «Lasarus, kom ut!» Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet. Jesus sa til dem: «Løs ham og la ham gå!»

Jesus brukte til og med en død mann! DØD! Så hvorfor kan han ikke bruke deg?

1 Korinterbrev 26-31
Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt. Men det som i verdens øyne er dårskap, det utvalgte Gud for å gjøre de vise til skamme, og det som i verdens øyne er svakt, det utvalgte Gud for å gjøre det sterke til skamme. Ja, det som i verdens øyne står lavt, det som blir foraktet, det som ikke er noe, det utvalgte Gud for å gjøre til intet det som er noe, for at ingen mennesker skal ha noe å være stolt av overfor Gud. Dere er hans verk ved Kristus Jesus, han som er blitt vår visdom fra Gud, vår rettferdighet, helliggjørelse og forløsning, for at  den som er stolt, skal være stolt av Herren, slik det står skrevet.

Kristne er på ingen måte perfekte. Vi skal heller ikke tro at vi er det. Det er kun foran Gud vi er perfekte. Foran hverandre så er vi fulle av feil og mangler. Og bra er det. Bibelen brukte drapsmenn, kvinner som var tatt i hor og mange andre ting. Gud velger det som ikke er perfekt for å vise at han er Gud! Han bruker et ødelagt menneske, gjenoppretter det som er galt og bruker det til de mest fantastiske tingene.

Alt vi trenger å gjøre er å sette vår lit til han. Tro på han og gi våre liv til han hver dag. Vi må ikke bli en generasjon som er kun søndagskristne. Jeg vil ikke være det. Jeg vil leve med Gud hver dag.

Hvordan gjør jeg det? Ved å lese bibel, høre på lovsang, be, være stille. Du kan få mye av Gud uten å gjøre spesielt mye. Naturen kan vise hvor stor Gud er!

Kolosserbrevet 1,13-14
For han har fridd oss ut av mørkets makt og ført oss over i sin elskede Sønns rike.  I ham er vi kjøpt fri og har fått tilgivelse for syndene.

Er bibelen tåpelig? Hva mener du?

 

Hva vil du gjøre med tiden?

time

Foto: kwerfeldein - http://www.flickr.com/photos/kwerfeldein/2448762140/ Creative Commons - BY-NC

Tiden som er igjen hva vil du gjøre med den?

Vi har fått tildelt litt tid her nede på gjorda og har fått i oppgave å «til å få tiden til å gå», men hva gjør vi egentlig med tiden som gjenstår?

Vi skal egentlig samle med oss mennesker til himmelen. Sara Olsen skrev de så bra i sin bloggpost om «Må jeg bli kristen nå?»

Forestill deg at du er veldig forelsket i en person. Hvis noen da kom og sa: “Du – er det ikke bedre å utsette dette med å bli sammen til du er gammel?”, så ville du jo synes at den kommentaren var ganske merkelig. Det å bli sammen med den du er forelsket i, burde jo ikke være noen straff – det burde gjøre livet mer spennende og morsomt. Sånn er det også for den som oppdager at Gud virkelig finnes. Da er det jo ingen straff å bli en kristen med én gang – snarere tvert i mot!

Mange venter og mottar Jesus på dødsleie. Det er bra det og. Bedre seint enn aldri, men hvorfor utsette et helt liv med glede og kjærlighet?

Jesus står med åpne armen og venter på deg! Har du ikke sett det? Han står å venter på deg hver dag! På DEG! Han vil ha akkurat DEG med til himmelen. DEG! Du er spesielt utvalgt.

Er jeg flink til å samle mennesker da? Nei, vil ikke si det. Jeg prøver å vitne litt til verden gjennom denne bloggen, på jobben og ellers rundt der jeg er håper jeg at folk skjønner at jeg har noe som ikke de har. Jesus i hjertet.

Jeg har litt tanker om Jesus, det har vel de fleste, kristen eller ikke, om hva som skjer når vi kommer til himmelen. Vil han være skuffet over meg? Aller har jo et stort potensiale til å få med seg mennesker til himmelen men jeg føler de færreste unytter potensialet sitt. Jeg vil oppfordre deg nå, til å tenke litt. Bruker du potensialet ditt fullt ut? Snakk med dine ikke kristne om Jesus. Det er så mange som bare venter på at noen skal spørre de om de vet hvem Jesus er. De lengter! Og vi sitter are på gjerdet!

Så helt annet scenarie. Jesus tar deg i armene og med tårer i øynene sier han «vel gjort». Jeg har ganske mye tanker rundt dette. Jeg tror IKKE Jesus er skuffet av oss, men jeg tror vi er for slappe likevel.

Uansett hvor du er i livet, om du tviler eller sliter med noe. Så vit at Jesus er med deg. Jesus står nærmere deg enn du tror. Han holder deg oppe, hver dag, alltid! Helt til slutten.

Jesus er med meg alle dager! Alltid! Over alt! På jobb, i butikken, på do!, i bilen og alle andre plasser jeg går er han med meg. For Han bryr seg om meg. Han sendte Sin sønn for å dø for mine misgjerninger for at jeg skulle få evig liv! Tenk på hvor fantastisk det er!

Min Jesus lever og han er ekte. Jeg er til av den enkle grunn at Gud ville det! Med alle mie feil og mangler så blir jeg sett på som perfekt! Jeg er et bilde av Gud, den fullkomne, og det sier meg at jeg er perfekt.

Nå kan du kanskje si at jeg er naiv og dum som sier og mener at jeg er perfekt og at alt er så bra og alt sånn, men har du prøvd å gi Jesus en sjanse i ditt liv og gitt 110%? Han er der og venter på deg! Vil du gå for Jesus og gjøre han til Herre i ditt liv?

Hva vil du gjøre med den tiden som gjenstår?
Vil du leve uten anger?
Vil de si at du elsket til ditt siste åndedrag?
Hva vil du gjøre med tiden?

 

Hvordan kan Gud finnes???

Når jeg ser bilder som dette så begynner jeg virkelig å lure. Jeg VET han finnes. Jeg er 100% sikker på det, men allikavel det setter litt tvil i meg. Hvor dan kan en god Gud godta sånne ting? Barn som dør av sult. Statistikker viset at hver eneste dag dør 35.000 barn av sult. TRETTIFEMTUSEN folkens! Det er Kristiansand på 2 dager det! Nå skal ikke jeg påstå at jeg er så flink og gir tiende og alt det der. Jeg er blitt litt imun mot sånne bilder for å være helt ærlig. Jeg føler jeg ser det hver dag i media.

Oss 20% i vesten har 80% av verdens rikdom!. Jeg mener at vi må være flinkere til å dele. WWJD? Jeg tror Jesus ville delt med de fattige for at ale skal ha det godt. Det er slik at Gud finnes og han er bare GOD, grunnen til at det som skjer omring i verden er forde at Satan styrer på jorda,og det har han desverre gjort siden han ble kastet ut i fra Himmelen og ned på jorda.

Min Gud er god. Han vil ingen vondt! Livet i denne verden er vondt, men gjør ditt beste for at den skal bli bedre og tenk på hvor godt det blir i himmelen.

 

Tanker om ting… (mange spørsmål!)

Jeg har tenkt litt i det siste. Før har jeg skrevet om «livet» og om «frimodighet». Sjekk ut de postene!

Hvis jeg med mitt lille liv kan forandre andres liv til det gode. Hvorfor gjør vi det ikke i mye større grad? Hvorfor er vi så slappe med å bare tenke på oss selv og ikke på andre, felleskapet? Det er fordi vi lever i et egosentrisk samfunn med fokus på meg mitt og mine. De andre får klare seg selv.

Jeg vil bli husket, ikke gå vekk med stillhet. Hvordan vil andre huske meg? Hva vil de huske meg for? Hadde jeg rett fokus?

Pekte jeg nok på Jesus? Var han «fornøyd» med meg? Antagelig ikke. Ingen i seg selv er gode nok til å komme inn i Himmelen! Vi må ha hjelp av (veiviseren, fiskemannen, lammet) JESUS! I Jesus er vi fullkomne, perfekte og RENE! Han renser for all synd som vi kommer til han med!

Hva ville Jesus gjort? Gjør jeg det? Antagelig ikke så ofte. Som oftest så følger jeg strømmen. Tenker på meg og mine. Er dette noe som gir meg glede? Ja det gjør jo egentlig det for jeg bryr meg ikke om de andre. Jeg bryr meg jo, men ikke nok.

Hva vil du at Jesus skal si til deg når du treffer HAN? «Godt jobba, god og trofast»? Jeg tror ikke vi får sånn svar. Det å komme til himmelen er nok for meg! Hvis jeg lever et langt eller kort liv på jorden, (vi vet aldri når vi dør), og bevarer troen min til slutt og har hatt en påvirkning på noen til å vise at Jesus er kongen og veien inn i Himmelen.

Hvordan kan vi vise veien da? Ved å være et medmenneske, det vil jeg si at er det viktigste. Du kan vise veien på så mange måter. Møter. Møtet begynner i døra, viste du det? Det er veldig viktig å ha folk som sier velkommen. Vil påstå at det er noe av det viktigste! Å bli tatt imot, ikke føle seg utstøtt. Tjen andre, bli med i Student/Ungdomsarbeidet nærme deg. La alle mennesker få merke at dere er vennlige.(Fil 4,4) Gjør noe, ikke bare sitt på latsiden å klag.

Har fått noen spørsmål og hvordan jeg klarer å tro. Å tro betyr å stole på. Jeg tror på Jesus. Jeg bare stoler på han.

La folk se HVEM du er, HVA du står for og HVEM du følger! Jeg er Fishermans Friend – på lag med den Sterkeste!

Whoever sent us down here was smart, you know?
Brendan Fehr i rollen som Michael Guerin i TV-serien Roswell

 

Hvil i fred…

Inger Marie Saaghus

Det jeg husker med Inger Marie er at hun smilte alltid. Var alltid i godt humør. Det er trist å tenke på at hun ikke mere er blant oss. Inger Marie døde natt til tirsdag av kreft med spredning. Du er savnet.

Hvil i fred. Vi snakkes i himmelen!

 

Jesus og sprittusjen!

Dette er en historie som er hentet fra boka ”I” av Knut Tvitereide som også har skrevet ”En helt overkommelig Bibel”.
En gang på søndagsskolen kom læreren inn med en tusj og en dorull. Hun skulle forklare hva som skjedde når man fikk tilgivelse fra Gud. Hun kom inn og viste den svarte tusjen til alle og sa: -Dette kan være en av dere. Syndig tvers igjennom. Skitten og fæl.
Det er jo litt brutalt, da, og skulle fremstille oss søndagsskoleungdom som en gjeng med svarte sprittusjer. Men la gå. Ingen bilder er perfekte. –Gud i himmelen ser ned på denne svarte sprittusjen, sa hun. Og han liker ikke hva han ser. Gud kan ikke fordra synd, sa hun og smilte på ekte søndagsskole-lærer-vis. –Men så kommer Jesus sa hun og viftet med dorullen. ”Dorullen Jesus” tenkte jeg. Ingen bilder er perfekte. Det er sikkert. Hun plasserte så denne dorullen utenpå tusjen, og spurte: -Kan noen av dere se tusjen nå?
Ingen svarte. Selvfølgelig kunne ingen se tusjen nå. For et spørsmål. Den var jo inne i dorullen. –Er det noen av dere som der den svarte stygge sprittusjen?, spurte hun igjen. Vi bare måpte. –Nei der kan dere se. Akkurat sånn har Gud det også. Når vi får tilgivelse av Jesus, så kan ikke gud lenger se syndene våre lenger, sa hun. Han ser bare Jesus!?!
Slik er det når dere får tilgivelse.

Tenk at vi er svarte/skitne av synd men hvis vi tror på Jesusog ber om tilgivelse så blir vi HELT rene! Det er ikke litt skittent det er helt rent!
Det er fint å tenke på at Jesus faktisk døde for alle våre synder.