Bloggpost om homofili

I dag leste jeg Kristins blogg om homofili. Jeg synes at denne debatten om homofili må snart ta slutt. Bibelen sier helt klart at homofili er synd:

3.mos 22: «Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom.»

Dette sier jo sitt. Jeg må presisere at jeg IKKE er MOT homofile. Homofile er også mennesker. De har IKKE en sykdom. De har bare en legning som ikke er normal. Det er ikke mulig for to av samme kjønn få formere seg for å bringe slekten videre uten å ha inn en tredje part og da skjønner jo de fleste at et rent homofilt samfunn kun overlever 1 generasjon. Det er ren enkel logikk på nivå med en fire åring!

Kristin skriver at hun hørte en klok pike si dette på en leir:

«Jeg tror at homofili er en synd. Men også å jukse på prøver, å baksnakke, å stjele, og ingen andre synder er slik at Gud ikke kan tilgi. Hvorfor skal vi henge oss opp i akkurat denne synden?»

Her bare må jeg skyte inn med at JA homofili er SYND og JA og JUKSE på prøver er og SYND!, men det er fortsatt en forskjell på å leve i synd og å synde. ALLE er syndere men vi må skille det å leve i synd og det å synde.

Det at kristne er en homogen gruppe som fil brenne alle homofile på bålet vil jeg si at er å dra det litt langt. Det er ikke noe bedre med andre. Kristne blir også stigmatisert for å være kristne.

Nå bodde jeg i Lyngdal kanskje en av norges beste byer å være kristen i! Dette er ikke å overdrive. En liten kommune med rundt 7000 innbyggere. Hver lørdag er det samlet ca 100 ungdommer for å høre om Jesus. Det er ganske vanlig å gå i et kristen kor, gå på KRIK, gå på ungdomsmøter. Etter å ha sagt dette så er det like mange som ikke er kristne og som fester å løper fulle rundt i sentrum. Sånn tror jeg alltid det vil være.

Kristin sier at dun ble mobbet for å være den eneste i klassen som var kristen. Slik kan ikke jeg huske å ha hatt det. Og det takker jeg for. Jeg gikk på KVS Lyngdal, en kristen skole i Lyngdal der var ca 50% av alle sammen kristne og da er det ikke vanskelig å si høyt at en er kristen.

Helt til slutt etter all avsporingen vil jeg presisere som Jan Kristian skrev så bra på Ungdomslagets forum:

Vi som representerer de norske menighetene burde bli ferdig med å diskutere homofili. Jeg sier som Rick Warren sa det: «Jeg er lei av at de kristne blir stemplet som folk som hele tiden er MOT ting! Jeg vil heller at vi skal være FOR ting!» Da ser jeg for meg at vi er FOR nestekjærlighet, toleranse, bekjempelse av AIDS, bordvers på grunnskolen osv… I stedet for at vi hele tiden skal ut og si at vi er MOT praktiserende homofili og slike ting. La oss en gang for alle være klinkende klare på hva Bibelen sier og ferdig med det. Vi kan ikke la det bli sånn at de kristne jobber mer for å bekjempe homofili enn for å vinne mennesker for Jesus!

Amen, Halleluja!

Vis meg det bibelverset som sier ja til homofili… Det finnes ikke! Men det finne MANGE som er imot det! Bibelen er veldig tydelig på dette. Dette kunne jeg skrevet mye men det skal jeg ikke her. Men en ting må være klinkende klart: Gud hater homofili, men elsker homofile. ALLE mennesker har like mye verdi, uansett legning! Det er ikke DEM det er noe galt med, det er det de GJØR som er galt. Så er utfordringen gitt: Klarer vi å møte dem med respekt og kjærlighet? Klarer vi å vise dem en Jesus som er viktigere enn legningen deres og som er verdt å følge? Husk at vi alle er syndere, men synden må vi jobbe mot!

Dette begynte egentlig som en kommentar på Kristins kommentar/innlegg til Børges siste innlegg.

 

30 thoughts on “Bloggpost om homofili

  1. Her har vi det igjen. Enda en fundamentalistisk krisen som prøver å rettferdiggjøre det å diskriminere homofile.. Jeg blir så vanvittig provosert av sånne som deg. Alt som står i Bibelen skal taes med en klype salt, fordi dette er skrevet i en tid hvor folk hadde et HELT annet syn på verden enn idag! Jeg er agnostiker sjøl, men heller mer og mer mot å bli kristen. Det er bare sånne syke holdninger som at å praktisere homofili er synd som holder meg tilbake, tror jeg. Det kunne jeg aldri stått inne for.

  2. Del 1 som falt ut:
    3. Mos 22,24: 17 Når nokon slår i hel eit menneske, skal han døy.
    – Er du for dødsstraff?

    vil eg verta vreid og setja meg opp mot dykk og tukta dykk sju gonger så hardt for syndene dykkar. 29 Då vert de nøydde til å eta kjøtet av sønene og døtrene dykkar.

    Eg har eit lass med fleire bibelvers å vise deg, men du har sikkert høyrt dei før. At ein ikkje skal gå med plagg sydd av to ulike typar stoffar? Eller at kvinner skal tie i forsamlingar?
    Eg reknar med at desse bibelversa er lover du forheld deg til?

    JA, eg skal ikkje nekte for bibelverset du viser til. Men les litt meir enn berre det, då. Verset står omgitt av føresegner om OFFER og diverse andre emne som er heilt avleggs. Du må sjå Bibelen i KONTEKST. Og jo, eg kan vise deg ei rekkje andre bibelstader som strider mot det du viste. Søk på bibelen.no etter ordet kjærleik. Det dobbelte kjærleiksbod. Paulus’ brev til romarane.

    Kjærleiken er størst av alt, han toler alt. Kven er du som skal setje sånne små bibelvers OVER det viktigaste bodskapet Gud nokon sinne har gitt oss? Evig kjærleik?

    I staden for å ta Guds plass og proklamere kva han elskar, hatar og ikkje elskar og hatar, prøv heller å konsentrere deg om ditt eige liv. Det blir nok utruleg mykje betre når du slepper å gå rundt og tenkje på at homofili er ein synd. Eller at det er synd på dei homofile som lever i eit forhold som din Gud hatar.

    Eg er sjølv kristen og trur på ein Gud der takhøgda er stor og nåløyet er vidt. Det er på tide at svovelpredikantar og trangsynte som deg hoppar ned frå sin høge hest og innser at DET FINST INKJE SOM ER STØRRE ENN KJÆRLEIKEN — og at vi i dagens verd, med så mye trøbbel og problematikk, skal meine at homofili er noko av det Gud hatar — det blir berre for dumt.

    God betring!

    1. Jeg er enig at det er ikke noe som er større enn kjærligheten. Det mener jeg. Og JEG sier ikke at jeg hater homofile. Jeg sier heller ikke at jeg synder noe mindre enn andre. men det å leve i synd og det å synde er det en forskjell på.

      Jesus kom til jorden for å frelse oss for våre synder, og da han gjorde det kastet han ut de gamle reglene. Da gjelder ikke disse tingene du nevner med at en ikke skal gå med plagg sydd av to ulike typar stoffar og at kvinner skal tie i forsamlingar.

      I nytestamentlig tid er fortsatt dødsstraffen virksom, det har vi Jesu ord på, men dødsdommen blir ikke iverksatt umiddelbart. Vi har en mulighet til å søke Gud og omvende oss og få tilgivelse for våre synder. De som ikke gjør det vil få sin straff ved at de ikke arver det evige liv, med at de står opp til dom, og her blir den samme dødsdommen som GT utførte umiddelbart eksekvert nærmest ”post mortem”.

      Det blir litt enkelt å velge vekk det som ikke passer en.

      Alle er syndere. Ja kristne er og syndere, alle sammen. Og sier de noe annet så lyver de. Og det er synd.

      Jesus døde på korset oppfylte Han loven for alle som tror på Ham. Syndens lønn er døden sier Paulus, og Jesus tok altså vår synd på seg og sonet vår straff på korset slik at alle som tror og tar i mot frelsen og omvender seg, i stedet for å dø, arver det evige liv. Dette er oppfyllelsen av loven.

  3. Takk for svar, og jeg må si jeg reagerer sterkt på det du skriver i den bloggposten om homofili. At ikke vi homofile er NORMALE blir jeg rystet av å lese om. Hør her: Gud skapte meg, hvorfor skapte han meg med denne legningen og hvorfor har han da ikke gjort noe med den? Han skapte meg som en synder da?

    …og at du og flere andre som jeg annser som superkristne trekker fram ting fra 3. mosebok og selv bryter mange regler fra 3. mosebok sier jo bare sitt. Du barberer deg? Du går med tøy med flere stoff og du har sikkert spist noe blod…

    Men denne diskusjonen får vi heller la ligge. Jeg har hatt nok av slike med kristne. Men jeg vil at du skal vite at jeg reagerer meget sterkt på dette. Du er ikke en av de værste riktignok. Det er de som går rundt å slår oss homofile fordi vi tørr å være oss selv som er aller værst. Men en ting har verden til felles. og det er det at den ødelegger for så mange liv rundt om i verden. Det er veldig mange skaphomofile som tar sitt eget liv pga. all hetsingen, trakasseringen, nedlatenheten, og middelaldrende tankegangen som er rundt om hos folk. Jeg sier selvfølgelig ikke at DU gjør det, men det er det trangsynet synet som enkelte kristne har som skaper det… og det er synd, for det er en synd å ta noens liv.

    Over og ut.

  4. Veeel Patrick, nå sier du jo her at "Jesus kom til jorden for å frelse oss for våre synder, og da han gjorde det kastet han ut de gamle reglene. Da gjelder ikke disse tingene du nevner med at en ikke skal gå med plagg sydd av to ulike typar stoffar og at kvinner skal tie i forsamlingar. ", men samtidig så siterer du fra 3. mosebok i ditt eget blogginnlegg om at homofili er styggedom? Var det bare noen regler fra det gamle testamentet som ikke gjelder lengre, de som ikke er så behagelige for kristne å stå for?

  5. Men jesus kom jo og opphevet disse teite reglene i mosebøkene! Alt som var viktig for han og fortsatt er viktig er at man respekterer andre og nestekjærlighet osv.. Sånn oppfatter jeg det hvertfall. Jeg er kristen selv og mener at homofili er IKKE en synd. Ikke nå lenger, ting forandres. Ingen skal være redd for å ikke bli akseptert pga skeiv legning, og heller ikke for å være kristen. Jeg kjenner mange homofile som er kristne.

  6. Så ufattelig trangsynt å gammeldags du er. Homofili en synd? homofili en sykdom? NEI! jeg er selv bifil og kan ikke si noe annet enn at jeg er utolig stolt. jeg er kanskje en av de minst kristne i hele Norge(noe jeg også faktisk er ganske stolt over..). det og sitte i år 2011 og følge en 2000 år gammel bok er jo egentlig bare patetisk. jeg skal ikke si at alt som står i Bibelen er tullball, men de synene mennesker hadde på forskjellige ting var der nettop fordi de ikke hadde peiling. jeg kan på grunnlag av det mange (ikke alle) kristne gjør mot sånne som meg gå ut å være beinhard i min mening om at det å være kristen er en sykdom. uten noen form for religion hadde det aldri vært så mye krig å elendighet her i verden. tenk på alle de forskjellige religionene.. vil ikke alle at alle skal være akkurat som dem? det fantastiske med mennesker er at alle er forskjellige. uansett om de elsker menn eller kvinner(eller som meg, begge deler.) jeg kjente jeg ble så utrolig sint da jeg så hva du skrev om at det er synd! kan du som ikke kjenner meg i det hele tatt sitte på tronen din å si at jeg synder i måten jeg velger å leve livet mitt på? nei, det har du ingen rett til. jeg løper ikke rundt å forteller alle om hvor ufattelig mye jeg ikke tror på noen som helst religion. da trenger ikke du løpe rundt med den lille kjeften din å snakke om hvor feil det er å være homofil.

    du gjør meg kvalm. Hilsen Henrik :)

    1. Ja i følge bibelen så er et samliv med mann og mann synd.

      Legg merke til at jeg skriver «IKKE en sykdom». Dette vil si at jeg tror ikke det er en sykdom.

      Hvordan kan du påstå at bibelen ikke like aktuell nå som for 2000 år siden. Det er veldig mye av samfunnet som er bygget på bibelen.

      «Han skapte dem til mann og kvinne» Mann og mann kan ikke få barn og vil da dø ut ganske fort hvis man ser det på i et forplantningsmessig syn.

      Hvordan kan du si at jeg sitter på en trone? Jeg synder daglig jeg. Så jeg er ikke noe bedre enn deg fremfor Gud. Jeg ber han om tilgivelse. MEN det er forskjell på å synde og å leve i synd

      1. Det står mye bra i bibelen, men har du noen gang lest hele, og sett hvor utrolig mye bullshitt det står der?

        Og vil du ikke si at det å benekte seg selv er en synd?

  7. Patetisk? å følge en 2000 år gammel bok?
    les bibelen og finn ut av hva det egentlig står der, Henrik!! Bibelen er der for at vi skal ha en rettesnor, for vi mennesker er ikke feilfrie. jeg er kristen, men ikke feilfri.jeg synder hele tiden. men for syndere er det håp! det er nettopp derfor vi har Bibelen, Gud, Jesus, DHÅ, Nåden og alt anna bra som følger med. for gud viste at vi ikke kunne la vær å synde.
    Men tro er individuelt. Gud døde på korset, ja, men det er frivillig om vi vil velge å tro han og følge han. i begynnelsen av bibelen står d…»så skapte han mennesket. i guds bilde. til mann og kvinne.og gud velsigna dem og sa til dem. dere skal øke og vokse. fylle jorda og legge den under dere»… Gud skapte menn og kvinner av en grunn. for at vi sku klare å føre slekten videre. hvordan skal et homofilt par klare det???(uten hjelp)…verdens elste diagnose er en sjelstilstand. nettopp forrelskelse. nei..d æ ingen sykdom. det var fra før syndefalle.. «gud er kjærlighet» 1.joh 4.8….gud skapte ikke mennesket for at han ikke ville være ensom.nei. han ville ha mange av oss som han kunne elske.. han er faktisk glad i alle mennesker… gud hater synd, men han elsker synderen… men vi er nøtt til å «tilstå» og legge oss flate og be om tilgivelse for vår synd.jeg trenger det personlig hver dag og be om tilgivelse… men jeg vet at Gud likevel elsker meg. ikke pga av hva jeg gjør, kan og sier… men fordi jeg er hans skaperverk….Gud hater ikke homofile… men vi er ikke ment til å leve sammen gutt-gutt og jente-jente..Gud blir lei seg når vi synder.og jeg tror også han blir lei seg når han ser at flere og flere velger han bort, lever i partnerskap og følger sin egen lov. jeg går med godtroa på vekst 2020. og håper dere er med i den gjengen:) da er det ikke bare jeg som blir glad..jeg ber for dere..alle i hop:) og fint er d:)amen patrick… jeg gleder meg til den dagen da de ordene rickard sa i helgen blir virkelighet:) ajajajaj…d blir bare liv og glade dager… G’bless, no stress

  8. :-)
    Slår sjelden feil dette… Denne debatten blusser alltid opp sterke følelser hos mange, og resultatet blir fort emosjonell «skyttergravs-retorikk» uten verken gjensidig respekt eller grunnleggende faktaforståelse.
    Derfor vil jeg bare minne om at det hjelper lite å snakke om mot-debattanten som «ufattelig svak som menneske» (sitat Henrik) eller «trangsynt svovelpredikant» (sitat Stig)…

    Det er så mye som kunne vært sagt, men jeg har kun én hensikt med dette innlegget:
    Å svare på hovedspørsmålet som flere (Heidi, Stig, Joakim, Gunnar og Eli) her stiller.
    Ja, hvorfor er det slik at kristne tilsynelatende henger seg opp i visse ting fra det Gamle Testamentet, mens andre ting «overser» de? Jeg siterer Gunnar: «Var det bare noen regler fra det gamle testamentet som ikke gjelder lengre, de som ikke er så behagelige for kristne å stå for?!»

    Er det sånn at man bare kan feie under teppet det man ikke liker?! Hyklere!
    Eller..?

    Det finnes et svar. Det er ikke spesielt vanskelig å forstå heller. (Hang with me here, blir litt å lese nå)
    La meg forklare:
    Kristne har faktisk ALDRI ment at alle GTs bud og lover er forpliktende for oss i dag. Tvert imot har kristne i 2000 år visst at Kristus kom med en ny pakt og en ny tidsalder. Hele GT må derfor leses og tolkes I LYS AV Det nye testamente. Hvis man ikke gjør det dreier det seg om gammel israelittisk tro og ikke om kristendom. Bare de budene i GT som er bekreftet av Jesus og apostlene er forpliktende for oss i dag. Faktisk, så enkelt. Kanskje overraskende for noen, så jeg gjentar: Bare de budene i GT som er bekreftet av Jesus og apostlene er forpliktende for oss i dag.

    I GT finner vi tre hovedtyper av bud og lover:
    1) Jødiske offerlover og renhetslover som angikk israelittisk tro og fromhetsliv. Eksemplene som Stig, Joakim og Gunnar nevner om rare lover om klesplagg, og mange andre sære forskrifter, faller inn i denne kategorien.
    2) Sivile lover som regulerte det israelittiske samfunnslivet.
    3) Moralske bud med allmenn gyldighet – for eksempel De ti bud.

    Helt siden apostlenes tid har Kirken undervist på følgende måte om bud og lover i GT:
    1) Offer- og renhetslovene gjelder ikke lenger siden de fikk sin oppfyllelse ved at Jesus døde på korset. Han ble det fullkomne offer. Det er det kristne alltid snakker om, at Jesus tok vår straff. Han ble vårt offer. Mye kunne sies her.
    2) De sivile lovene er heller ikke aktuelle for kristne ettersom kirken ikke er noe teokrati eller politisk stat slik som det gamle Israel var. Jesus sa det bl.a slik: «Mitt rike er ikke av denne verden». Det er grunnen til at kristne ikke følger disse budene.
    3) Den tredje typen av lover i GT – de moralske budene – som er bekreftet i Det nye testamente er derimot forpliktende for kristne til alle tider. Finner du noe som handler om etikk/moral (samlivsetikk er ikke noe unntak) i GT, og ser at det blir bekreftet i NT, ja, da kan du stole på at kristne synes det er viktig. Sånn er greia.

    Jeg forventer ikke at du skal være enig, men kanskje du forstår littegrann mer. Jeg har selv kjempet meg gjennom noen av disse spørsmålene, og oppdaget at det faktisk er solid. Det er ikke rocket science heller.

    Jeg beklager at vi kristne ofte er håpløst dårlige til å faktisk svare på de spørsmål og misforståelser som ikke-kristne har…
    Nei, vi plukker ikke tilfeldig ut fra Bibelen hva vi ønsker å følge. Da hadde jeg glatt hoppet over noen av disse vanskelige versene… men jeg ber om forståelse for at jeg ønsker å ta troen på alvor. Dette vil før eller siden innebære noen absolutte sannheter. Sorry. Det vil også være politisk ukorrekt og på mange måter radikalt.
    Jeg tror likevel det kan kombineres med en like radikal nestekjærlighet.
    Som Jesus gjorde det.
    Takk for at dere holder meg ansvarlig på nettopp dette.

  9. Tilbaketråkk: Blogginnlegg 4 | K. André Haahjem
  10. Dette er litt facepalm.

    Tredje mosebok sier også at en skal tvette sine klær og forbli uren til kvelden om man spiser gris, kapittel. Den sier også at vi ikke skal gå med klær som er lagd av to forskjellige garn, eller bruke pels.
    Prester gjør dette, jeg ser ikke logikken. Jeg skjønner ikke hvordan du kan kalle deg kristen, hvis du følger Mosebøkene. Du synder konstant, og følger lover som Jesus opphevet for 2000 år siden.

    Det står i Det Nye Testamentet, i Romerbrevet fra Paulus, at vi ikke lenger skal følge de gamle lover. Jeg syns det er på tide at du drar hodet ut av rævva di og oppdaterer deg. 

    1. Det står og at mange av lovene som står i det gamle testamentet ikke gjelder og at vi er frie fra lovene. Dette gjelder da ikke lovene om seksualmoral, som jeg har skrevet om her.

      Den 18. september 2011 16:02 skrev Disqus følgende:

    2. Derfor overgav Gud dem til vanærende lidenskaper. Kvinnene gav seg hen til unaturlig kjønnsliv istedenfor det naturlige. 27
      På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og
      brente i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte
      selv ta straffen for at de var kommet slik på avveier.

      Rom 1, 26-28

      Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Ta ikke
      feil! Verken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller
      menn som ligger med menn eller lar seg bruke til dette, 10 verken
      tyver, pengegriske, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve
      Guds rike.

      1. Kor 6, 9-10

      Kanskje greit å lese hele Bibelen? Dessuen ble loven aldri opphevet, den ble oppfylt i Jesus Kristus. Vi følger Det Nye Testamentets lære i den nye pakt.

      Kristen
      http://kristenbloggen.net

  11. I tillegg til, at du hvis du ikke homofile utryddes av sitt eget folk, så skal folket bli utryddet for deres synder. Ved å ikke utrydde homofile, utgjør du en synd, som skal føre til at du skal dø. Kanskje på tide å tenke seg om litt.

  12. Jeg er selv kristen og svært uenig i det du skriver i dette innlegget. 
    Har bare ett spørsmål, hvem er du (eller jeg for den saks skyld),  til å sitte å skulle bestemme hva som er «normalt» og ikke?

  13. Flott at du tør å stå opp for sannheten! Jesus elsker absolutt alle – også når vi er/var syndere! :) Men ingen kan få nåde uten en omvendelse. Han har en SÅ mye større plan for mennesker enn homofili, synd og lenker! Gud ønsket jo at vi skulle få leve i et ekte kjærlighetsforhold, der man kan få barn, leve i et ekteskap som ikke er falskt og kjenne at man har fred. Guds Ord er for at vi skal ha det godt, ingenting annet! :) Gud velsigne deg!!

  14. Du gjør meg kvalm! Du sier at du ber om tilgivelse til Gud når du har syndet! Hva faen! Gud er der kanskje, hører deg kanskje. Men ikke sitt der å skriv at homofile er syndere hele tiden, mens du bare gjør enkelte synder.. Gud skapte folk for den de er, folk er forskjellige aksepter det, verden er annerledes i forhold til bibelen, begynn å lev i 2011/2012 ikke år 0! Du kan si hva du vil for sånn er det i Norge, men å si at folk du ikke kjenner til er unormale fordi de liker folk med samme kjønn, det er virkelig en synd å dømme folk nå til dags, kanskje det ikke står noe om det i bibelen, men skal si deg en ting, i hjernen på andre folk sier setningen «du skal være sånt du vil at andre skal være mot deg» skal folk homofile folk slenge dritt om deg da? Fuck deg å skaff deg ett liv i 2012, for det er faktisk det du lever i..

    1. En oppfordring: skill sak og person. Når man sier man blir kvalm av noen, og ber de om å «fucke off» så er det faktisk ikke greit. Å være uenig om synet på homofili er selvfølgelig lov, men man bør respektere hva andre mener, og forholde seg til det og argumentere saklig for sitt syn, ikke gå til personangrep.

  15. Har løst Gud/homofil-problemet; «Du skal ikke ligge med en mann som du ligger med en kvinne.» Homofile ligger ikke med kvinner, problem løst.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.