Hvordan bli kristen?

Kristen på kristenblogg.net ga meg en liten klage eller oppfordring som jeg vil ta det som. Jeg har ikke skrevet noe særlig om hvordan du blir kristen, eller frelst som noen sier. Jeg må bare legge meg helt flat her og si at det har jeg ikke skrevet så mye om, men nå kommer det!

Så hva vil det si å være en kristen? Og hva er det som skiller en kristen og en ikke-kristen? En kan gjøre gode gjerninger, en kan være snill og grei, men det som skiller en kristen fra en ikke-kristen er noe så enkelt at den kristne har Jesus.

Å bli kristen er ikke så vanskelig som du kanskje vil ha det til. Du trenger ikke å ha gjort masse ting. ALT er allerede gjort. Jesus gjorde ALT for oss på korset og med det han gjorde så trenger ikke du å gjøre noe. Tenk så fantastisk.

Det å være kristen vil egentlig si at du tror på Jesus og at han døde for dine synder og feil. Vi er perfekte i Guds øyne fordi han ser bare Jesus. Det er vårt forhold til Jesus som avgjør. Han er den eneste veien til Gud.

For å bli en kristen så må du bekjenne syndene dine og be om tilgivelse for det gale du har gjort.

Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss fra all urett. 1.Joh.1,9

Etter at du har bekjennt dine synder og bedt om tilgivelse så må du bekjenne at du tror på Gud. Og be han om han kan frelse deg.

Gud du elsket verden så mye at du gav din egen sønn for å dø for mine synder på et kors, så at alle dem som tror på Han vil ikke gå fortapt men ha et evig liv. Ditt Ord, Bibelen sier at vi er frelst av nåde gjennom tro som en gave i fra deg. Det er ingen ting jeg kan gjøre for å få meg fortjent til denne frelsen.

Jeg tror og bekjenner med min munn akkurat nå at Jesus Kristus er din sønn, han som kom for å frelse verden. Jeg tror at han bar min synd på korset ved at han døde og betalte prisen for min synd. Jeg tror også i mitt hjerte at du reiste ham opp fra de døde.

Jeg ber nå om tilgivelse for mine synder, og jeg bekjenner at Jesus er min Herre! I følge ditt Ord, Bibelen, er jeg nå frelst, blitt en kristen, og jeg vil tilbringe evigheten sammen med deg! Takk Gud, min far! Jeg er så takknemmelig! I Jesu navn, amen.

Du har nå bedt din første bønn og er nå en kristen!

Husk at det bygger ikke på følelser det å være kristen. Du er like mye kristen uansett om du har en skikkelig dårlig dag eller en skikkelig bra dag. Det viktige er å ta Jesus med i hverdagen.

Husk at Gud er bare god og elsker alle mennesker. Joh.3.16

  • Det er kun en vei til frelse og det er gjennom Jesus.
  • Det finnes ikke noe annet vi kan bli frelst av.
  • Vi kan heller ikke gjøre gjerninger for å bli frelst.
  • Alt vi kan gjøre er å kalle på Jesus og ville tilhøre han.

Det er nå det nye livet starter. Du er født på ny. Du er blitt et Guds barn. Dette er et faktum fordi Guds Ord sier det. Tusenvis av mennesker har opplevd dette før deg. Det har ikke så mye å gjøre med hva du tenker eller føler. Din frelse er ikke avhengig av dine tanker og følelser. Gud har talt til mennesker ved sitt Ord; Bibelen. Og Bibelen sier, at om du kommer til Ham, vil han frelse deg og føde deg på ny. Ditt nye liv er altså en realitet.

Det som kommer nå er veldig viktig. Finn deg en menighet, en cellegruppe eller huskirke. Et stort felleskap som du kan gå på møter og få god forkynnelse fra. Og like viktig er cellegruppen. Et lite felleskap som du og 7-8 andre deler fra livene sine. Deler ting som du har fått når du har lest i Bibelen og erfaringer og alt slikt. Det er veldig nyttig å få erfaringer fra andre så slipper du å havne i fellene selv.