Natt til fredag(i dag) så jobbet jeg mitt siste skift på Parko. Jeg var i hvert fall ferdig på jobb klokka 07 og gikk rett ned for å skifte olje på bilen! Dette er noe jeg aldri har gjort før (flaut) og tenkte at en gang måtte jo bli den første.
Så jeg skrur av lokket på motorblokka og lurer på hvordan jeg skal få all oljen ut. Jeg kan jo ikke sette bilen opp ned. Så spurte en kollega om han hadde noen tips. Han sa det var en skrue under som man kunne løsne og så kom oljen ut.
Hvis du ikke har skjønt det enda så bare tuller jeg. Jeg tømte motoren for olje og senker bilen for å komme til oljefilteret og får skrudd det av og da randt det en hel del olje ut på gulvet nede i verkstedet. Mye olje! Jeg fikk omsider skiftet oljefilteret og fylte på med olje. Det gikk ca 4 liter på bilen, noe som passet veldig bra siden jeg hadde 4 liter :D
Heiste bilen opp for å sjekke etter lekkasjer. Jeg er tross alt ikke akkurat veldig praktisk anlagt. Jeg er som regel den som klarer å skade seg når noe skal gjøres. Når jeg først hadde bilen oppe så tenkte jeg at jeg kunne sjekke litt mere under der. Jeg så at eksospotta bare hang og slang så fikk festet den igjen.
Ned med bilen og så bar det videre.
Det var egentlig mye enklere å skifte olje enn jeg hadde trodd. Nå slipper jeg å grue meg til å gjøre det til neste vinter :) Oljen bør byttes hvert 15.000 kilometer eller 1 gang per år har jeg blitt fortalt. Vet ikke om dette er gimmick for å selge mere olje eller om det er godt for bilen…
Bytt gjerne hver 10 000 km for å holde motoren i tipp topp stand og unngå unødvendig stans og havari…