Hva er det du ønsker mest av alt?

What does he get in return for doing this every day?
He gets nothing.
He won’t be richer.
He won’t appear on TV.
Still anonymous.
And not a bit more famous.
What he does receive are emotions.
He witness happiness.
Reaches a deeper understanding.
Feels the love.
Receives what money can’t buy and a world made more beautiful.

Det var det Jesus gjorde når han var her på jorda!

Stikkord

 

Bundet!

Dere kan kanskje lagt merke til at jeg har vært veldig lite aktiv når det gjelder blogging i det siste. I dag er det en uke siden jeg postet forrige innlegg. Det har seg sånn at av og til så må jeg bare ha en pause vekk fra internett. Min pause har vel egentlig vart siden forrige tirsdag.

Jeg føler at det å ha pause fra internett ikke er noe jeg liker. Og DET er skummelt. Jeg vil ikke si at jeg er avhengig av internett, men det er jeg! Og jeg liker det ikke.

Bibelen snakker litt om det å være bundet.

Abrahams ætt
Jesus sa da til de jødene som var kommet til tro på ham: «Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri.» De sa til ham: «Vi er Abrahams ætt og har aldri vært slaver for noen. Hvordan kan du da si at vi skal bli fri?» Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som gjør synd, er slave under synden. En slave blir ikke i huset for alltid, men en sønn blir der for alltid. Får Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri.» (Joh 8,31-36)

Det er ikke sundt å være bundet til noe. Spesielt ikke ting. Internett er en slik ting. Det samme er TV og mange mange andre ting. Det som du bruker veldig mye tid på som egentlig ikke er godt for deg er usunt og jeg anbefaler deg til å ta en pause fra det.

Da blir man fri!

For alt som oss binder
Og holder oss fast
Er Jesus Kristus underlagt

Det er helt sant. ALT er underlagt Jesus, derfor har han all makt over himmel og jord. Dette gjør at gjennom han så er vi ikke bundet av våre feil og mangler og det som vi er bundet til. Det er fantastisk.

Det er bare synd som kan binde oss og ta fra oss friheten. Den værste formen for ufrihet er å være bundet i synd. Den som gjør synd er en tjener for syndet, dette sier Jesus. Vi er da syndens treller.

Vi som er bundet av syndens makt og ikke blir løst fra den skal dele samme skjebne som synden. Nemblig døden. Heldigvis har vi fått en utvei, nemlig be om tilgivelse.

Har du kjempet for friheten så tror jeg ikke du er virkelig fri. Det er bare Sannheten som frigjør oss helt. Og det er bare Jesus som er Sannheten. Derfor er det og bare Jesus som kan gjøre oss virkelig fri. Så å velge sannheten så blir vi frie fra syndens lenker. Jesus er ekte, genuin og den virkelige friheten som ingen annen makt kan ta fra oss. Er vi I JESUS så er vi fri!

Jesus er frihetens konge

Er du bundet av noe og kan du gjøre noe med det?

 

Er dette tåpelig?

Jeg satt på hytta i helgen å tenkte litt mens jeg hørte på musikk og leste. Er dette skikkelig dumt og tåpelig eller er det noe i det? Kan det virkelig være sant? Er det sånn det skal være?

Jeg kom vel egentlig fram til at, Ja det kan virke tåpelig og NEI det er ikke det.

1 Korinterbrev 1,18
For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft.

Dette er veldig bra skrevet. La du merke til at det ikke står skrevet er frelst, men det står blir frelst. Dette er ord med et evighetsperspektiv. Evig liv i himmelen sammen med Jesus. Dette verset gir håp, håp om at flere skal bli frelst, håp om at det er håp for de ufrelste.

Videre i dete kapittelet så tar Paulus(før Saulus) for seg mange ting som er veldig relevant i år 2010 også. Det står at den eneste måten til frelse er å ta i mot Jesus. Ingen kunnskal eller visdom kan gjør jobben for deg. Du kan ikke frelse deg selv. Likeså kan du heller ikke frelse noe annet menneske. Det er Gud som gjør den jobben. Takk og lov! Du skal bare hjelpe de til å snakke med Gud. Be han om å bli frelst og å få evig liv!

Jeg lurer på en ting. Vet du om noen skikkelig vellykkede folk i bibelen som var med i en lignelse? Noen som var veldig kloke eller vise mennesker? Av alle lignelser jeg kan komme på så bruker Jesus de fattige, dumme, svake, syke, upopulære og de blinde. De blinde fikk virkelig gjennomgå i bibelen. De er i mange lignelser. Det tror jeg er fordi de hadde tro uten å kunne se. De baserte seg ikke på noen rent fysiske ting, men trodde på Jesus selv om de ikke kunne se han.

Johannes 11, 41-44
«Far, jeg takker deg fordi du har hørt meg. Jeg vet at du alltid hører meg. Men jeg sier dette på grunn av alt folket som står omkring, så de skal tro at du har sendt meg.» Så ropte han med høy røst: «Lasarus, kom ut!» Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet. Jesus sa til dem: «Løs ham og la ham gå!»

Jesus brukte til og med en død mann! DØD! Så hvorfor kan han ikke bruke deg?

1 Korinterbrev 26-31
Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt. Men det som i verdens øyne er dårskap, det utvalgte Gud for å gjøre de vise til skamme, og det som i verdens øyne er svakt, det utvalgte Gud for å gjøre det sterke til skamme. Ja, det som i verdens øyne står lavt, det som blir foraktet, det som ikke er noe, det utvalgte Gud for å gjøre til intet det som er noe, for at ingen mennesker skal ha noe å være stolt av overfor Gud. Dere er hans verk ved Kristus Jesus, han som er blitt vår visdom fra Gud, vår rettferdighet, helliggjørelse og forløsning, for at  den som er stolt, skal være stolt av Herren, slik det står skrevet.

Kristne er på ingen måte perfekte. Vi skal heller ikke tro at vi er det. Det er kun foran Gud vi er perfekte. Foran hverandre så er vi fulle av feil og mangler. Og bra er det. Bibelen brukte drapsmenn, kvinner som var tatt i hor og mange andre ting. Gud velger det som ikke er perfekt for å vise at han er Gud! Han bruker et ødelagt menneske, gjenoppretter det som er galt og bruker det til de mest fantastiske tingene.

Alt vi trenger å gjøre er å sette vår lit til han. Tro på han og gi våre liv til han hver dag. Vi må ikke bli en generasjon som er kun søndagskristne. Jeg vil ikke være det. Jeg vil leve med Gud hver dag.

Hvordan gjør jeg det? Ved å lese bibel, høre på lovsang, be, være stille. Du kan få mye av Gud uten å gjøre spesielt mye. Naturen kan vise hvor stor Gud er!

Kolosserbrevet 1,13-14
For han har fridd oss ut av mørkets makt og ført oss over i sin elskede Sønns rike.  I ham er vi kjøpt fri og har fått tilgivelse for syndene.

Er bibelen tåpelig? Hva mener du?

 

Løsningen på alle problemer!

http://www.flickr.com/photos/danielygo/1335050356/

http://www.flickr.com/photos/danielygo/1335050356/

Har du følt at du noen gang har mistet litt av deg selv? Kanskje ikke å mye, men litt og litt til du plutselig ikke kjenner deg selv igjen? Jeg har gjort det og det er ikke noen god følelse.

Jeg hadde for noen år siden en ganske kjedelig tid. En tid hvor jeg mistet gleden på livet, puttet på en maske for mine venner. En tid som jeg ikke var noe jeg egentlig liker å snakke om. En tid som Jesus var skikkelig dust til tider.

Jeg hadde en søvnforstyrrelse. Enkelt og greit, men hva vil egentlig det si? Det vil si at kroppen ikke fungerer normalt. Den vil kanskje ikke sove når du sier den skal sove. stå opp klokka 7 og legge seg klokka 23 går ikke. Jeg hadde det litt slik. Jeg kunne være oppe i 2 dager uten å sove. Så kollapset jeg gjerne på sofaen og sov i et par timer for så å være oppe lenge igjen.

Dette gjør noe med deg som person. Du blir sliten, slapp, utslitt på en måte som ikke kan forklares hvis man ikke har opplevd det.

Når andre tar deg for å være slapp og ha dårlig selvdisiplin fordi du ikke klarer å legge deg klokka 23 og å stå opp klokka 7. Ja jeg kan nå si at det går ikke på disiplin. Selvfølgelig litt, men hovedsaklig så kan man skylde på kroppen.

Jeg gikk å surret i et par måneder slik. Det var kjedelig. Av og til sov jeg mer enn jeg var våken og hadde veldig rare søvnmønster.

Når du har det slik og blir sett på som slapp så er det faktisk veldig sårende. Det er ikke bare bare å si at det ikke er sin egen feil. Det er faktisk veldig kjedelig å være så trøtt at man griner fordi man vil sove men kroppen sier noe annet. Det samme er det når kroppen bare vil sove.

Når alt man tenker på er søvn så er det ikke gøy. Hvorfor skal alt dreie seg omkring noe så kjedelig som søvn. Jeg så liksom ikke noe ende på problemene. Det var drit kjedelig og jeg unner ingen det. Jeg følte Jesus var borte. Eller han er jo alltid der, men han føltes fjern ut.

Jeg mistet meg selv i dette. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg gikk på sovemedisiner. Det er ikke gøy. Spesielt hvis man ikke får sove med de og de får hele kroppen til å føles rar ut. Det ble liksom ikke godt å sove med det. Jeg våknet av og til lite uthvilt etter 12 timers søvn.

http://www.flickr.com/photos/driki/294676273/

I løpet av sommeren så ble jeg kvitt problemet. Takk og lov. jeg var heldig. Veldig. Jeg har fortsatt til tider store problemer med å sove, men det fungerer på et vi nå. Å bli kvitt et slikt problem er som å bli født på ny.

Så over til noen gode nyheter. Jeg fant løsningen på alle problemene. Jeg fant Jesus. Eller han fant vel egentlig meg. Og vi ble gode venner igjen. Jeg vil bare anbefale at man ikke mister fokuset på Jesus i sykdommen selv om man har mye motgang. Hans kjærlighet er uten bunn, den er uendelig stor og strekker seg lenger enn vi noen gang kan forstå. Han døde for all vår synd og misgjerninger fordi han elsker oss.

Jesus gikk til de syke og trengende, de som samfunnet hadde støtt ut. Jesus helbredet de syke og gjorde godt mot alle. Han så de som ikke ble sett, han hørte de som ikke ble hørt og han åpnet øynene på de som ikke kunne se. Så mye elsker Jesus oss!

Jesus rev løs syndens lenker på oss og han løste oss fra all synd. Jesus elsker oss med en ustoppelig kjærlighet. Det var en glede for Jesus å dø for oss. Fordi han visste hvor mye det betydde. Det betyr alt. ALT.

Han ble knust til små biter. Slik at vi som har mistet litt av oss selv kan ta de bitene vi trenger for å tette hullene. Fikse sårene. Vi blir HELbrEdet igjen av Jesu kjærlighet til oss.

Jeg HATER søvnforstyrrelser, men for min del så har det gitt meg noe og. Det har gitt meg større tro på at Jesus kan fikse ALT. Jeg kan ikke bekjempe hat med å hate. Det bringer ikke noe godt. Jesus er kjærlighet. Bekjemp det onde med kjærlighet. Det er det værste det onde vet. Når hele meg er fyllt av tvil og jeg føler at det ikke er noen vei ut så må jeg bare tenke på hvor stor kjærlighet Jesus har til meg. Jesus kjærlighet er ustoppelig!

  1. Kan du kjenne deg igjen i noe av dette?
  2. Hva betyr Jesu kjærlighet for deg i praksis?
  3. Hvorfor møter vi motgang når Gud er en kjærlig gud?

Ordet er fritt!

 

Frelst ved tro!

Det står i bibelen av vi er frelst fordi vi tror.

Efeserne 2.8
For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.

Er ikke det fantastisk!

På grunn av at vi tror på Gud så tilgir han våre synder hvis vi kommer til han med de. Vi bygger våre liv på hans tilgivelse til oss. Det er kanskje litt vanskelig, men det er egentlig sykt enkelt. Kanskje så enkelt at det er vanskelig.

Jesus kom når vi var hjelpeløse og svake. Akkurat når han skulle i følge Guds plan. Gud beviste på korset hvor høyt han elsket oss når han ofret sin egen sønn. Jesus banet veien inn til himmelen. Han var akkurat det som måtte til. Ikke mer eller mindre. Han måtte dø på korset for at vi skulle få tilgang til himmelen. MEN det stopper ikke der, alt det Han har ga til Jesus vil Han også gi til oss syndige mennesker. Jesus er også vår bror. Det er ikke noe Gud unner sin elskede Sønn som Han ikke unner deg og meg.

Uansett hvilken «stand» du er i nå. Om du er frisk eller syk, sterk eller svak, troende eller ikke. Så elsker Gud deg like mye. Du kan ikke gjøre noe for at Gud skal elske deg noe mere eller mindre. Han elsker ALLE like høyt.

Trenger jeg å elske Gud? Det du elsker bestemmer hva du søker. Og det du søker avgjør hva du tenker og gjør med livene våre. Det former deg til hvem du er og hva du kan bli. Jo nærmere du kommer kjærligheten til Gud jo mere kjærlighet vil du få til menneskene omkring deg.

Denne kjærligheten til Gud burde jo gjøre at vi klarte å følge de 10 bud, men som oppegående folk bør vi skjønne at ingen er feilfrie. Alle har mangler! ALLE! Og det er fantastisk. Tenk å være perfekt! Tenk så slitsomt. Tenk så kjedelig. Tenk så vanvittig lite givende. Tenk så dømmende vi hadde vært mot andre da.

Så litt over til bibelverset jeg skrev i begynnelsen. Jeg kan repetere det for deg. Det er kort enkelt og vanskelig.

Efeserne 2.8
For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.

Har du tenkt på hva NÅDE er? Sånn utenom å være et ord som blir brukt mye i kirker og bedehus. Det har kanskje mistet litt av glansen. Fordi vi egentlig ikke vet helt hva det er. Nåde er brukt 100 ganger av Paulus, 25 ganger av Lukas. Det er et sentralt ord i Det Nye Testamente. Nåde er, nå kommer det, UFORTJENT. Det er noe du får ufortjent. Det betyr jo egentlig at du ikke burde fått det, men Gud ga det til oss fordi han er god.

Så på norsk blir Efeserne 2.8: «For dere er ufortjent frelst fordi dere tror. Det er ikke noe dere har gjort selv men en gave fra Gud.»

Jeg synes at ufortjent ikke er et dekkende ord. Det kan ikke beskrive nåden på en god måte. Du kan ikke leve i nåden før du har mottatt den og forstått hva den faktisk betyr.

Nåden er kanskje noe av det viktigste som er. Å skjønne hva den er. Uten nåden så er det mye som ikke har mening. Vi kan ikke fortjene en plass i himmelen og å være elsket av Gud.

Selv om vi lever i nåden så gjør ikke det at vi kan synde enda mere. Det har Paulus sagt helt klart i Romerbrevet at er galt. Friheten vi har skal ikke gjøre at vi synder mer. Hvorfor prøver vi å se hvor langt vekk vi kan komme fra Gud og fortsatt være innenfor nåden? Hvorfor ikke heller se hvor tett vi kan komme Gud og se hva det gjør i livene våre og andres liv.

Håper du ser hva jeg vil frem til. Vi bygger våre liv på nåde. Gud har gjort ALT klart for oss. Det er bare å komme å ta imot.

En utfordring til deg er.

  1. Det at Gud ga deg så mye kjærlighet vil det gjøre at du gir den videre?
  2. Hva kan du gjøre i ditt liv for å bli et bedre menneske?
  3. Kjenner du deg igjen i å se hvor langt vekk du kan komem fra Gud?
  4. Er nåden viktig å forstå?
  5. Hva betyr Efeserne 2.8 for deg?
 

Frykt ikke!

Frykt ikke, for jeg er med deg. Dette er noe jeg har tekt litt på i det siste. Egentlig helt siden Impuls i Stavanger.
I går så satte jeg meg ned å lekte litt med tekst og dette er resultet.
Tenker jeg legger opp en poll så kan dere stemme på det dere liker best :D


[polldaddy poll=2691162]

Frykt ikke, for Jeg er med deg!

 

Hører du på PodCasts?

Jeg hører på noen podcasts sånn ganske jevnlig og nå vil jeg dele de med deg. Jeg bruker iTunes for å høre på musikk i så derfor er alle podcastene i iTunes.

Salem Kristiansand

Den første jeg vil anbefale er Salem Kristiansand sin podcast. Det er menigheten jeg går i og det er den podcasten jeg har det «ukentlige » ansvaret for å oppdatere og vedlikeholde. Den er forholdsvis ny men det er allerede en del taler der.
http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewPodcast?id=347059498

Hillsong Church – Brian Houston

Så vil jeg dele kanskje en av de beste talerne som jeg hører på Brian Houston. Leder for menigheten Hillsong i Australia. Jeg liker hvordan han taler og at han er engasjert og brenner virkelig for Jesus.
http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewPodcast?id=193231712

Ted Talks – Audio

Nå kommer en av de podcastene som kanskje har hatt flest kjente folk med. TED Talks er verdenskjent for arbeidet sitt. Det går mye i teknologi, entertainment og design. Al Gore har talt, Bill Gates, Bill Clinton og mange flere. Ted Talks gir og ut videocasts av veldig mange av sine seminarer også.
http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewPodcast?id=160904630

Nå litt over i noe jeg vil med denne posten. Jeg vil nemlig få noen nye gode podcaster som dere lesere hører på. Kan du hjelpe meg? Send en lenke i kommentarfeltet eller bare navnet på podcasten.

Javel, hva hører du på?

 

Årsrapport 2009: Hva skjedde på bloggen

Året 2009 skrev jeg 209 bloggposter. Dette synes jeg er ganske greit antall. Det kunne vært flere men det kunne og vært færre. Jeg er fornøyd.

Nå vil jeg gi litt informasjon om året generelt.

Begynner med å ta hver måed for seg.

Januar begynte med en nedtur. Jeg synes at Jesus var fjern og lurte på hvor han var. Oppdaget en veldig dyktig pianist, David Sides.

Februar lurte jeg på hvor du er i livet ditt, touchet innom abortspørsmålet, delte at jeg skulle til Colombia og til New York og lurte på om du blogger.

Mars var jeg i Colombia, kom hjem og skrev en ganske detaljert reiserapport, tok bilder av årets første blomster, lagde min føste videoblogg om naboklagen.

April var måneden naboklagene fortsatte, Politiet ringte!, jeg holdt på å anmelde naboen for trakassering, fant en morsom video om noen selvlysende folk, skrev om bloggskikk og kom på NRK i beste sendetid i programmet 330 svadronen.

I Mai tilegnet jeg meg ny kunnskap, hadde min mest produktive dag, Rybak vant Melodi Grand Prix for de som ikke viste det.

Juni skrev jeg litt om Kongen, Kjersti og Bjørnar giftet seg! Jeg var på pressevisningen til Upperdog under Bloggcamp, skrev en artikkel for Fædrelandsvennen om Skjærgårds.

Juli dekket jeg Skjærgårds for Fædrelandsvennen, intervjuet hovedartist Paul Colman på Skjærgårds skrev 11 tips for å bli en bedre blogger reiste på UL – ungLandsmøte og fant ut at Æ hatår å pakke!

August ble det tid til en liten oppsummering av UL ’09, lurte jeg på om du har på deg en maske, havnet på 12 plass på blogglisten lurte på når ble sex en menneskerett?, skrev 21 bloggtips.

September ble det hyttekjøp, tok bilde av rommet mitt, beviste at jeg kan bake, Scrabble er et kult spill, kjøpte meg sykkel og vant en kul film med Lego.

Oktober var jeg i Triggermag, besøkte Arne Christian på Ås, skrev litt om hvordan jeg opplever migrene, og reiste til Trondheim for første gang.

November lurte jeg på når du sist oppmuntret noen, endret hovedadressen fra UDYR.com til leisegang.no, jeg fikk ny jobb, Jesus holder deg oppe når du ikke orker.

Desember lurte jeg på hva du mener om advent og hva du mener om banning, fant en nydelig sang, var på riksdekkende radio NRK P1, her er innlegget jeg leste på radio, Jesus hadde bursdag og jeg feiret nyttårsaften med venner her hjemme.

De 10 mest leste postene i 2009 var:

  1. Tidenes bursdagsfeiring
  2. Blogger du?
  3. Reiserapport: Colombia & New York
  4. Colombia & New York here I come!
  5. Fin sang av Taylor Swift
  6. Bloggskikk, hotlinking og kommentarer
  7. Har du på deg en maske?
  8. Naboklage
  9. Pølsebrød
  10. Melodi Grand Prix

Mest kommenterte bloggposter 2009:

  1. Blogger du? (90)
  2. Har du på deg en maske? (32)
  3. Naboklage (20)
  4. Banner du mye? (14)
  5. Reiserapport: Colombia & New York (11)
  6. Bloggskikk, hotlinking og kommentarer (11)
  7. Når ble sex en menneskerett? (11)
  8. BARTEBYEN! here i come! (11)
  9. Pølsebrød (10)
  10. Hvor er Jesus? (9)

Noen tips til hva jeg kan gjøre og skrive om på bloggen i 2010?